12 مه 2023- داپاگلیفلوزین یا Farxiga، یک مهارکننده ی SGLT-2، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) برای کاهش خطر مرگ قلبی عروقی و بستری شدن در بیمارستان برای بزرگسالان مبتلا به همه ی انواع نارسایی های قلبی، یک عارضه رایج دیابت، تایید شد.

این تصمیم بر اساس نتایج مثبت حاصل از کارآزمایی بالینی DELIVER اتخاذ شد، که نشان داده است داپاگلیفلوزین مزایای قابل توجهی برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در طیف وسیعی از کسرهای جهشی دارد. بطوری که، در مقایسه با افرادی که این دارو را مصرف نمی‌کردند، خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل مشکلات قلبی عروقی و مرگ در افرادی که Farxiga مصرف می‌کردند، تقریباً 18 درصد کاهش داشت.Farxiga ، اکنون اولین مهارکننده SGLT-2 است که برای درمان انواع نارسایی قلبی تایید شده است.

رود دوبر، معاون اجرایی واحد تجاری بیوداروها در آسترزنکا در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد: تأییدFarxiga  در ایالات متحده نه تنها تعهد AstraZeneca را برای کاهش بار این بیماری پیچیده و تهدید کننده ی زندگی تقویت می کند، بلکه به بیماران مبتلا به تمامی طیف های نارسایی قلبی کمک می کند تا زندگی سالم تری داشته باشند.

دیابت و نارسایی قلبی

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به جمعیت عمومی 2 تا 4 برابر بیشتر در معرض نارسایی قلبی هستند که یکی از شایع ترین عوارض دیابت است. نارسایی قلبی زمانی رخ می دهد که قلب نتواند خون کافی را به بقیه بدن پمپاژ کند. انواع مختلفی از نارسایی قلبی وجود دارد، از جمله:

· نارسایی قلبی با کاهش کسر جهشی(HFrEF):HFrEF  زمانی اتفاق می‌افتد که عضله قلب ضعیف می‌شود و تنها می‌تواند کمتر از 40 درصد خون را از بطن چپ، مهم‌ترین محفظه قلب، خارج کند.

· نارسایی قلبی با کسر جهشی با کاهش خفیف(HFmrEF): HFmrEF زمانی اتفاق می‌افتد که قلب بین 40 تا 50 درصد خون را از بطن چپ خارج می‌کند.

· نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده(HFpEF) : HFpEF معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که بطن چپ توانایی ریلکس شدن طبیعی خود را از دست می‌دهد، زیرا عضله سفت شده است. قلب نمی تواند در طول دوره استراحت بین هر ضربان قلب به درستی از خون پر شود، اما همچنان می تواند بیش از 50 درصد خون را از بطن چپ خارج کند. HFpEF معمولا با فشار خون بالا، دیابت نوع 2، چاقی و بیماری کلیوی مرتبط است.

· نارسایی قلبی با کسر جهشی بهبود یافته(HFimpEF) : HFimpEF زمانی رخ می دهد که عملکرد قلب با درمان از HFrEF به HFmrEF یا HFpEF افزایش می یابد.

چرا  کارآزمایی DELIVER مهم است؟

کارآزمایی DELIVER شامل شرکت‌ کنندگان مبتلا به نارسایی قلبی بود که دچار کاهش کسر جهشی بطن چپ نشده بودند(LVEF ≤40%; HFrEF) ، از جمله افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بدون آن.

این کارآزمایی یافته‌های قبلی کارآزمایی EMPEROR-Preserved را تأیید کرد که نشان داده بود یک مهارکننده ی دیگر از گروه SGLT-2، به نام امپاگلیفلوزین(Jardiance)، نتایج مشابهی را در این گروه از شرکت‌کنندگان مبتلا به نارسایی قلبی ارائه می دهد.

با این حال، مطالعه یDELIVER  منحصر به فرد است زیرا شامل شرکت‌کنندگانی بود که به انواع دیگری از نارسایی قلبی نیز مبتلا بودند، و همراه با آزمایش‌های قبلی، بهبود را برای شرکت‌کنندگان با هر نوع نارسایی قلبی - با یا بدون دیابت - نشان داد.

علاوه بر این، نتایج کارآزماییDELIVER  در شرکت‌کنندگان از مراکز سرپایی و افرادی که در طی 30 روز بستری شدن در بیمارستان ثبت ‌نام کرده بودند، مشابه بود. این یافته‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت و نارسایی قلبی، خواه دیابت داشته باشند یا نداشته باشند، باید بلافاصله پس از تشخیص نارسایی قلبی، از جمله در بیمارستان - حتی قبل از اندازه‌گیری کسر جهشی، یک مهارکنندهSGLT-2  مانند Farxiga را شروع کنند. زیرا این دارو برای هر نوع نارسایی قلبی بدون توجه به عملکرد قلبی موثر است.

در حالی که Farxiga برای درمان افرادی که مبتلا به بیماری مزمن کلیوی،HFrEF  و دیابت نوع 2 هستند، تایید شده است، مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 توصیه نمی شود زیرا می تواند خطر یک عارضه سلامتی جدی، به نام کتواسیدوز دیابتی را افزایش دهد.

منبع:

https://diatribe.org/farxiga-helpful-anyone-heart-failure